Sony Cyber-shot HX DSC-HX100V zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX100V zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

1218 03-08-2014

Nu drie jaar in bezit # keer gevallen 1x keer van mijn fietszadel met lens naar beneden. Modder en regen en sneeuwstormen. Diverse keren gedacht is gaat nu kapot Onwijs veel foto's meegemaakt En iedereen verbaasd zich over de foto's die eruit komen. De opvolgers de 200v/300v/400/v hebben dit niveau volgens mij nooit gehaald. Compleet waar voor je geld!

Paul_vd 19-07-2013

Wat Sony heel erg goed begrepen heeft en de andere merken het toch wat af laten weten is het bedieningsgemak. Even ter verduidelijking : ik doe nogal wat aan noorderlichtfotografie. En dan is het in december/januari ver boven de poolcirkel in het donker bij -35C verdomd fijn al je alle belangrijke instellingen kunt doen met 1 knop (het draaiwieltje dus). Mijn laatste reis was er ook een Japans fabrieksteam van 1 van de andere merken (nee, ik ga niet zeggen wie) aan boord met echt giga-apparatuur, maar die stonden de hele nacht wel te kwijlen bij de opnames die ik met dit kleine opdondertje maakte terwijl ze zelf vrijwel geen noorderlicht "te pakken" kregen. Wel een gemis dat er geen afstandsbediening voor te krijgen is, al is dat bij belichtingstijden van om en nabij de 30 seconden ook niet echt onoverkomelijk.
En wat de degelijkheid aangaat, eigenlijk niet over te klagen. De camera krijgt echt vuile nachten te verduren bij idioot lage temperaturen, stormweer en nogal wat vocht en zout in de lucht van de Barentszzee, maar heeft me nooit teleurgesteld.

Wil Luiijf 21-01-2013

Na twee Sony's HX1, die keer op keer na een klein schokje kapot gingen (het objectief kwam er niet meer uit!) overgestapt op de HX 100 V. Gebruiksgemak perfect, vele mogelijkheden alleen de degelijkheid is beneden alle peil! Deze camera wordt prof. gebruikt! Ik ben er zuinig op maar ook in dit geval kwam er na een jaar gebruik resoluut een ende aan. Wederom een kleine stoot tegen een autoportier en ik kon mij ISO niet meer instellen. Gruwelijk irritant dus. Zo'n ding MOET het gewoon doen! Ik ben zo vrij geweest er meteen een einde aan te maken, aan de camera dan welteverstaan. In 100+ onderdelen na een geweldige klap tegen stevige eik. Opsturen en wachten past niet in mijn strategie en de camera heeft zijn geld ruim opgebracht. Onder het motto "my last Sony" heb ik een beeld van het wrak op facebook gezet. Dit lucht op! Betrap me er overigens wel weer op dat ik nu naar de 200 aan het kijken ben....... :-). De degelijkheid / robuustheid is bij de Laatste twee genoemde type's dus slecht! Ik laat zeker weten (als...) hoe de200 mij gaat bevallen.

Roberke26 22-01-2013

Ik vind dat je hier toch een verkeerde indruk geeft over je Sony toestellen.
Eerst wil ik je er toch op aanmerken dat je Sony's geen PROF toestellen zijn alhoewel jij ze toch daarvoor gebruikt.
Anders moet je gaan voor een echte professionele camera daar kan je zelfs mee in de regen komen en naar oorlogsgebied trekken maar daar betaal je al vlug meer dan €2000 voor en die gaan ook stuk neem dat maar van mij aan.
Dat je toestellen stuk zijn gegaan geef je zelf aan, telkens door een schok of slag ergens tegenaan.
Mijn vorig Sony toestel, HX9, is eens uit mijn tas gedonderd op de stenen en die was ook stuk, naar de winkel geweest en na een 10tal minuten had ik hem terug mee en moest zelfs niets betalen. De lens was intern klem komen te zitten. Verder nooit geen problemen gehad. Heb nu een jaar ook de HX100 en nog nooit geen problemen mee ondervonden maar ook nog nooit ergens tegenaan getikt!

pronk01 22-01-2013

Ik was een van de eerste reviewers. Destijds gaf ik al aan dat ik niet erg tevreden was over mijn nieuwe HX100V. De foto's/video's zijn van hoge kwaliteit, maar de camera zelf kan niet tippen aan de degelijke kwaliteit van mijn F828 en mijn R1, welke ik beide nog met veel plezier gebruik.
Ik schreef toen al over de goedkope plastic behuizing, het ontbreken van de flitsschoen en filterschroefdraad, het onhandige en kwetsbare schermpje, etc. Sony heeft NIETS geleerd van de kritieken toen men met de HX200V op de markt kwam. De HX100V is een aardige vakantiekiekcamera, maar ook niet meer dan dit. Ik mis de tijd dat Sony degelijke camera's maakte met handige opties zoals nightshot, nightframing, etc.
Ik twijfel nog of mijn volgende camera weer een Sony zal zijn. Of men moet nu echt met iets goeds op de markt komen...

Erik Wisselaar 24-08-2012

Een supercamera. Eerst alles op de automatische piloot, maar nu handmatig SCN instellen. Verbluffende resultaten.
Soms wel even het boekje erbij om de juiste intelling terug te vinden. Bij alle lichtsoorten goed resultaten. Ben in ZO-Azie geweest. Super veel licht en reflexie. Camera anticipeert goed op wisselende lichtsterktes.
Zelfs bij het maken van foto een kartonnen beschilderd beeld voor een ceremonie is de schaduw van een knopspeld zichtbaar.
Aan het flitsen wel even wennen door de voorflits moet je de camera langer stilhouden. Alles went....
Kortom een camera die ik kan aanbevelen.

Rosbiefislekker 09-06-2012

Dit toestel drie kwart jaar in bezit. Het is bijna onmogelijk om foto's te laten mislukken! Het is een super apparaat. Helaas een maand geleden deed hij het plosteling niet meer, na een dagje foto's maken in de "dodemansloopgraven" bij Ieper deed het toestel helemaal niets meer (De loopgraven hadden weer een slachtoffer geeist!?) Na controle door de reparatieservice van SONY (zal wel een Nederlands bedrijf gedaan hebben.) kwam de onthutsende mededeling. Er was water binnen gekomen, en het toestel was onherstelbaar beschadigd! Ga maar na de verzekering om een schadevergoeding te regelen was het antwoord.

rosbiefislekker 09-06-2012

Sorry vergeten de vermelden dat het droog was op het moment dat ik foto's aan het maken was, tijdens de regenbuien van die dag, heeft het toestel veilig in zijn beschermtas gezeten. Deze beschermtas zat weer in een rugtas, rara hoe kan het dat het toestel toch nat geworden is???

Erik Wisselaar 06-05-2012

Super scherpe foto's, veel extra mogelijkheden, bedieningsgemak, vormgeving echt ONLY SONY

Marcel Van Thielen 08-05-2012

Inderdaad ! Erik volledig met je eens er zijn weinige cameras ook die zoveel bieden voor die prijs.
Heb ook foto's gezien van cameras van meer dan 1000 € en die zijn niet beter dan de mijne .
Marcel (kessel-lo )

Jo76 12-06-2012

Beste Erik

ik las uw review van de Sony DSC-HX100V
nu heb ik een vraag aan u.
zelf ben ik ook in het bezit van deze camera
maar wat mij erg tegen valt zijn de afdrukken.
Op het lcd schermpje van de camera zien de foto,s er super mooi uit.
maar als ik ze op mijn computer of tv wil afdraaien zien ze er erg donker en somber uit. dit valt mij erg tegen , dit was met mijn oude camera niet zo.
heeft u dit ook ?
hoop op een reactie, mischien is er wat mis met mijn camera en kan ik deze nog omruilen met garantie, want verder vind ik het een fijn camera .
Als de foto's net zo worden als op het lcd-schermpje zou het en topcamera zijn.

Van Thielen Marcel 06-05-2012

shitterende foto's en ook bij 30 x zoom wat vooral goed is om dieren te fotograferen.
En wat de prijs van dit toestel betreft vind je nergens anders geen met dei mogelijkheden .
Ok mooi hd filmen zelfs van aquariums die ik genomen heb .
Gewoon fantastisch ! Gps nog niet geprobeerd maar heb ik niet echt nodig .
Marcel van kessel-lo

Anja kouveld 30-06-2012

Gps werkt prima. Je moet het toestel eerst wel even aan hebben staan voordat je een foto neemt. Duurt even voordat hij de Destelbergen gevonden heeft. Heb hem al in diverse landen uitgeprobeerd. Als ik de foto's op mijn iPad zet en ik kijk op de kaart, staan er leuke rode spelden op de plekken waar de foto's zijn genomen. Je hoeft dus niets meer op te schrijven.

Tevreden HX100V Gebruiker 23-04-2012

De Sony Cyber-Shot HX100V is mijn derde compact camera, de camera's in m'n telefoons niet meegeteld. Ik heb er helaas nog nooit een gebruikt, maar ik denk dat deze camera vergelijkbaar is met een instapmodel spiegelreflex. De foto's zijn van goede kwaliteit als je 'm op intelligent auto zet, maar ik vind het leuk om een beetje te spelen met shutter speed en aperture. Daarom staat hij bij mij vaak op manual.

Het aantal opties in deze camera is verbazingwekkend. Toegegeven, niet alle opties zijn altijd beschikbaar maar dat is meestal met een reden. De zoom is natuurlijk fantastisch. Het is dat ik geen voyeur ben, maar anders zou ik bij wijze van spreke hd films van mijn nabije en niet zo nabije buren kunnen maken. Ter voorbereiding heb ik erg veel reviews gelezen en vergelijkingen gemaakt met andere camera's. Ja hij is wat duurder dan een standaard compact camera, maar ik vind dat de kwaliteit en mogelijkheden dit verschil gemakkelijk goed maken.

Dit weekend ben ik met de hond naar een natuurgebied in de buurt geweest om de camera te testen en ik was erg blij met de resultaten. Zowel de foto's (close-ups & landscape) als de HD video van de hond spelend in het water waren goed gelukt. Sinds ik deze camera heb, ben ik me ook een beetje gaan verdiepen in het editen van foto's met Adobe Photoshop Elements 10 en hoewel ik nog een leek ben, kan ik toch al een aantal leuke dingen doen. Ik heb deze camera gekocht omdat ik naar New York ga binnenkort, maar heb al besloten dat ik fotografie als hobby ga oppakken, zeker met een fijne camera als deze.

L.F. Bronswijk 07-04-2012

Sinds een paar weken in het bezit van deze camera. Zocht er vooral 1 die makkelijk in gebruik was en mooie foto's van spelende onze kinderen kon maken. Nou dat is gelukt. Als je je even in de gebruiksaanwijzing verdiept en wat dingetjes probeert heb je de camera zo onder de knie. We hebben nu prachtige scherpe foto's.

DaViperEnschede 02-02-2012

Ik wilde graag een camera met veel zoom maar ik was bang dat deze camera qua kwaliteit niet beter zou zijn als een gewone compact camera, want uiteindelijk zit hier net zo'n kleine beeldsensor in. Getwijfeld of ik niet beter een systeemcamera kon kopen, maarja..dan heb je niet die 30x zoom. Na veel reviews lezen toch maar besloten deze te nemen, maar overal uitverkocht...En toen was er weer de 19% BTW actie bij MM en er was er waarempel 1 binnengekomen, hoeveel geluk kun je hebben haha.

Voor mensen die dezelfde twijfels hebben als mij: twijfel niet langer, de kwaliteit van de foto's is echt veel beter dan de normale (kleine) compactcamera's. Ik heb ook een redelijk recente sony compact met 5x zoom en ik heb veel foto's met beide camera's gemaakt om te vergelijken. De DSC-HX100V is op alle fronten superieur.

Uiteindelijk zal een systeemcamera of siegelreflex nog wel mooiere foto's maken, maar ik betwijfel of dat voor het oog ook echt zichtbaar is. Deze heeft wel 30x zoom... (zie dat maar eens op een spiegelreflex te krijgen)

Ik wilde meer mogelijkheden om zelf dingen in te stellen, nou die krijg je met deze camera. Op de camera zelf zit een soort handboekje, waardoor je altijd even kunt kijken hoe je verschillende dingen kunt instellen.

Nog enkele voor- en nadelen die ik ondervonden heb:
+ fotokwaliteit gaat echt veel verder dan een normale compactcamera
+ De videokwaliteit is erg goed (ook het geluid bij video).
+ 30x zoom in combinatie met een uitmuntende beeldstabilisator...echt geweldig.
+ zeer veel handmatige instelmogelijkheden
+ ligt goed in de hand

- bij het vastpakken van de camera druk ik soms ongewild op de aan/uit knop
- de batterij gaat niet echt lang mee, dus een reservebatterij is een must
- bij handmatig zoomen (door aan de ring op de lens te draaien) doet de motor nog steeds het werk, dus een beetje nep handbediening zeg maar.

Dit zijn zo'n beetje de enige minpunten die ik kan bedenken en die wegen natuurlijk voor geen milimeter op tegen de voordelen.

Wat mij wel opvalt is dat de jpg bestanden relatief klein zijn (meestal 2 - 3,5 MB). Mijn kleine compact met 14.4 megapixel maakt grotere bestanden. Dit doet vermoeden dat er wel heel veel compressie wordt toegepast, maar vreemd genoeg gaat dat niet ten koste van de kwaliteit, tenminste, voor zover zichtbaar. Ben hierover nog wel benieuwd naar de ervaringen van anderen, want ik lees er weinig over op internet.

Al met al zeer tevreden over deze camera en toch weer heel contant dat ik weer voor Sony heb gekozen!

Marcel Van Thielen 03-07-2012

Vind jij dat klein 3.5 mb ? Om die te versturen moet ik ze toch altidj verkleinen .
Trouwens wat die 30x zoom betreft als ej die helemaal benut zijn je foto's niet scherp ook niet met statief vandaar dat ik nu een spiegelreflex camera gekocht heb.
Ook jammer dat er gen foto's kunne getokken worden in RAW formaat.
En idd ik heb nu een spiegelreflex camera gekocht de nikon D7000 en dan merk je idd dat de foto's veel scherper zijn , waarom zouden anders fotografen een spiegelreflexn (dslr) nemen denk je en GEEN compact ?,
Marcel ( kessel-lo )

Van Thielen Marcel 06-05-2012

Ja maar de jpg bestanden bij mij varieren van 2 tot zelfs 5 mb maar hoeven voor mij ni groter te zijn omdat ik die toch dan altijd moet kleiner maken om per mail te versturen.
Vind enkel jammer dat er geen instelling is van 2:3 voor foto's van 10 x 15 cm ??
Op het tooestel stat wel dat 4:3 voor 10 x 15 cm tot A4 is maar in het labo zeggen ze van niet bij mij dat dit enkel voor 2:3 is ????
Marcel

acj 05-02-2012

ik ben ook weg van de camera, kom net uit afrika waar ik oa gorilla's heb gefilmd en gefotografeerd, en niemand kan op tegen mijn superzoom, die werkelijk heel snel en goed scherpsteld
Je kunt wel een prachtige spiegelreflex hebben, maar daar heb je weinig aan als jouw luipaard een stipje is op de foto, terwijl deze sony de kop pontificaal in beeld heeft en een mooi plaatje aflevert!
ook de kwaliteit van filmen is heel mooi, zelfs beter dan mijn sony camcorder, die ik speciaal voor het filmen altijd meehad
2 voor de prijs van 1 en wat een gemak
veel jaloerse blikken gehad op mijn camera

wat betreft de grootte van je bestanden, dat moet beter kunnen
ben zelf nog niet veel verder gekomen dan de automaat, en dan zitten er veel foto's tussen van 5,5 - 6 Mb
Op de automaat zoekt de camera zelf het beste plaatje en de bestandsgrootte varieert dan kennelijk nogal
kwestie van uitproberen of de handleiding bestuderen?

Wat ook ontzettend leuk is op de camera is de gps functie, ik kan precies zien op de google kaarten waar de foto is genomen

1218bl39 03-12-2011

In het begin moest ik wennen.Altijdmet de Sony H50 gewerkt...een topcamera. Nu een paar weken intensief gebruikt en ik kan niet zonder...altijd een telelens.. is echt verslavend..kan nu foto's maken op locaties waar ik eerder niet bij kon. In de Natuur op warme kleuren en je hoef er bijna niks meer aan te doen Scherm helemaal. Eerlijkheid gebied te zeggen dat sommige foto's mooier zijn op het scherm dan op de computer.

Instellingen plenty mooi mooi ring om kort in te zoomen. Camer voelt als een DSLR...schermkap laat snel los als je vergeet hem er af techalen Mijn foto's zijn met sprongen vooruit gegaan sinds deze camera en wie twijfeld aan het voordeel van een telelens moet deze camera maar eens proberen

Antoin1970 02-04-2012

Ik fotografeer veel in de natuur, vooral vogels. Ik heb nu een Sony HSC DX1 te leen (20x zoom). Als ik u begrijp gaat het met deze camera NOG beter?

Henk Berkers 23-01-2012

Is het mogelijk om enkele van die prachtige foto,s macro en tele en een gewone foto te mailen dan kan ik namelijk definitief de keuze maken of ik voor deze camara ga of een spiegelreflex

Iwan001 21-11-2011

Deze Sony DSC-HX100V in bezit en het leuke is dat de meeste mensen meestal denken dat de foto's gemaakt zijn met een spiegelreflexcamera (SLR)en dat film amateurs denken dat het een heeeeele dure filmcamera is. Andere mensen denken dat aleen een fotograaf die mooie foto's kan maken. (met een zeer grote zware telelens?? )en als ik dan zeg dat het een "Sony" is, dan zijn ze helemaal verbaast. 80 a 90% van mijn foto en film acties moeten snel en zonder veel na te denken gedaan worden en juist dan ben je blij als je niet teveel hoeft in te stellen omdat anders het "moment" voorbij is. Hierdoor heb ik achteraf geen RAW nodig om de foto's totaal aan te passen.(lees je camera en eigen fouten corrigeren) Overgens kan je ook wel zonder RAW je foto's achteraf corrigeren. Voor mij geen betere foto en filmcamera te krijgen in deze klasse.

Enkele plus punten ontdekt:

* Je kan met een snelle SD-kaart filmen in 1080i en foto's maken tegelijk.
* Je hebt een zeer goede beeldstabilisator voor foto en film
* Je hebt weinig licht nodig om tot goede resultaten te komen (zowel fim als foto)
* Je hebt altijd je telelens bij je. (die heb ik toch vaker nodig dan ik gedacht had)
* Geluidskwaliteit is bijzonder goed.

Ik stop nu want ik blijf erg enthousiast over deze "Sony". Conclusie: beste koop

blead 14-11-2011

ik heb hier voor een fujifilm hs 20 exr gehad deze was mij zeer tegen gevallen voor mijn auto,motorsport hobby dus wist ik niet wat ik wou spiegel reflex of een superzoom uit einderlijk besloten om tog nog een keer tekiezen voor een super zoom de hx100v moest het maar worden

voordelen

de hx100v maakt foto,s met zeer feel detail zelf op zijn maximaale zoom bereik dit vind ik zeer indrukwekend.

het gevoel van de camera is zeer goed hij voelt zwaar aan zeker in vergelijking met de hs 20exr en voelt zeer aan als een kwaliteits product terwijl deze kleiner is als de hs20exr.

de automatische foto mode is zeer indrukwekend voor al voor niet bewegende objecten heb ik het gevoel dat er niet veel winst is tebehalen is door hem zelf intestellen

de beeld scherm laat de foto,s heel mooi zien soms mooier dan dat ze op de computer zijn weet niet echt als dit nou voordelig is of niet

nadelen

weinig eigenlijk als je er mee om weet tegaan is dit een heuze giant killer

als je snelbewegende dingen foto,s grafeert moet je hem echt zelf even instellen om dat hij anders constant veranderd in modes dit is niet altijd optimaal.

ik kan zelf wienig accessoires vinden van dit product zo als een lens cap om de zon uit de lens tehouden.

bij het maken van filmpjes moet je er om denken dat je de microfoon redelijk van je af hebt om dat je anders ademhaling gaat horen in de filmpjes

conclusie ik ben zeer onder de indruk van dit toestel de kwaliteit is zeer goed de feel ook en zelf de filmpjes die je kan maken met de camera zijn niet slecht en somige nadelen zijn zeer goed tevoorkomen deze camera is dan ook echt een aanrader en het is michien dan wel de duurste super zoom in de markt ( op de leica naar ) maar dat maakt deze camera in de kwaliteit zeer zeker goed

NuEchtAow 15-11-2011

blead. ik ben blij voor jou dat je twevreden bent. Ik heb nooit iets negatiefs gezegd over de lens/ fotokwaliteit van de SONY maar vindt de minder uitgebreide mogelijkheden het "grote" minpunt. Gèen externe flitser(ik heb nu de FUJI E42 en daar kan geen enkele eigen cam.flitser tegenop), gèèn RAW, gèen filtervatting (of met een dure "niet van SONY" oplossing) en minder belangrijk maar een puntje van overweging, het kunnen gebruiken van gewone "oplaadbare" batt. Ik heb een tijd geleden al eens geschreven dat ik de lens opzich iets (niet veel) hoger inschat dan die van de FUJI. Toch zitten er op de FUJI kant een flink aantal zèèr tevreden gebruikers. En naarmate ik er langer mee fotografeer hoor ik daar steeds meer bij hoewel ik best wel wat kritiek heb op o.a. het filmgebied maar ik heb hem dààr niet voor gekocht. Aan de andere kant weet ik zeker dat als ik de SONY gekocht had (en dat had wellicht gebeurt als de FUJI er niet/later was gekomen) ook puntjes die voor verbetering vatbaar waren had gevonden. Ik blijf erbij dat men voor het gebruik van de FUJI een ander inzicht nodig hebt dan voor de SONY. Beide toestellen zullen altijd hun eigen mede en tegenstanders hebben maar om zonder inzicht èèn van de twee of allebei af te kraken houdt ik mij verre van. gr.NEA

Robje54 25-10-2011

Een heerlijke camera die veel bied en ook lekker in de hand ligt. Maakt ook mooie films en foto's in Hd.
Maakt ook mooie macro opnames en de bediening via menu's is even wennen maar als je dat door hebt gaat het vlot. Het is alleen jammer dat Sony geen rekening heeft gehouden dat je er (standaard) geen filters op kan plaatsen, (wel via een adapterring die je apart moet kopen), vandaar een 9 voor Mogenlijkheden.

Pavlos 06-10-2011

Heerlijk apparaat. Lensdop zit idd wat los maar de bedoeling is dat je zonder dit er handmatig af te halen vanzelf losschiet bij het aanzetten van je camera. Is gewoon over nagedacht. De camera heeft een geweldig zoombereik en heel veel makkelijke instellingen.
Prachtige filmjes en dito foto's. Alles ook nog handmatig in te stellen.
Ik vind het een echt topapparaat.

pronk01 02-10-2011

Deze camera een paar dagen in mijn bezit en uitvoerig getest. De camera aangeschaft vanwege de goede reviews. Maar eigenlijk valt deze mij wat tegen.
De kwaliteit van de foto's en video's zijn uitmuntend. Ook biedt de camera vele mogelijkheden en een geweldig zoom-bereik.
Maar de camera zelf kan niet tippen aan mijn Sony F717 en al helemaal niet aan mijn Sony R1.
De camera is volledig plastic en voelt ook zo aan. Hij is (te) licht van gewicht en ligt ook niet zo lekker in de hand als mijn Sony R1. Het uitklapbare schermpje is kwetsbaar en zeer gevoelig voor beschadigingen. Wel is het schermpje door de hoge resolutie zeer duidelijk. De lensdop is zonder meer slecht en lastig met het touwtje aan de camera te bevestigen. Ook mist de camera schroefdraad op de lens, zodat er geen filters en/of zonnekap zijn te plaatsen. Het flitsertje blijkt redelijk in niet al te grote ruimten. De camera mist een hotshoe. Jammer, want dit had een mooie toepassing op deze camera geweest. De batterij NP-FH50 haalt het ook niet met het type NP-FM50 die ik gebruik in mijn Sony F717 en R1. Jammer dat het een kleiner formaat accu is, ik kan mijn "oude" accu's dus niet in deze camera gebruiken.
Kortom, leuke camera met veel mogelijkheden voor de beginnende fotograaf. Voor een wat meer "verwende amateur" zoals ik, schiet deze camera net even iets te kort.

Ruud1504 18-02-2012

Door de ISO waarde een stop te verhogen (bijv van ISO 200 naar ISO 300) reikt de dieptewerking van de flitser veel verder.
Ik heb al jaren de H50 (N50) met hetzelfde klapdisplay en nooit een probleem mee gehad. Is best stevig hoor, ook al voelt het niet meteen zo.

140891 04-05-2012

Kijk eens op: www.hx100vadapter.com
Zij kunnen een ring met 58mm schroefdraad leveren die fantastisch past op de camera.

KBH 11-09-2011

Bijna de droomcamera schreven meer mensen op zonnekap en raw na. De eerste het grootste gemis en daarmoet Sony wat aan doen. Ik heb ook de sony H50 de voorganger van de HX1 en daar zit een een grote zonnekap op. Video......geen woorden voor. Flits..gisteren een tuinbeeld volledig in het donker kunnen fotograferen...kleurrijk maar dat is aan te passen....de zoom handmatig en motorisch een uitkomst.

had graag een losse acculader gehad maar het is even wennen en dan gaat het ook prima....Bijna een droomcamera daarom een 10 en ik dat de opvolger over 2 jaar de droomcamera helemaal is. Voelt en zicht er uit als een "spiegel". Mooi afwerking met die bewerking van de buitenkant...30 x zoom voor natuur foto's een uitkomst.

Ruud1504 18-02-2012

Acculader heb je al voor 15 Euro voor deze batterijen.

23johan09 26-08-2011

Na vele reviews te hebben gelezen over o.a. Panasonic FZ 100 heb ik gekozen voor deze Sony.
Wat ik heel erg goed vindt dat zijn de video opnamen, ik keek echt de ogen uit hoe scherp deze zijn, het video gedeelte vindt ik daarom nog beter dan de foto's.
Toch zijn deze van prima kwaliteit, vanmiddag foto's gemaakt op de automaat van levende beelden en die zijn dan ook prima gelukt.
Ik heb alles nog lang niet uitgeprobeerd maar ik ben er verder enorm tevreden mee.

omejo 16-12-2012

De Sony bevalt mij prima, het was eerst even wennen maar nu gaat alles goed, ik maakte een foto van een rode begonia en die kleur kwam er niet mooi uit, ik had de camera wel op automatisch staan.

jacobgrijpstra 25-08-2011

ik heb de camera nu ongeveer 2 maanden in mijn bezit ,ik had eerst een panasonicfz50 wat ik een geweldige camera vond maar die heb ik per ongeluk een kopje onder laten gaan ,in eerste instantie een nikon 500 geprobeerd maar die heeft ontzettend veel last onscherp beeld in de grootste zoombereik ,toen de canon 30is geprobeerd maar die heb ik snel weer teruggebracht omdat deze ook bij de grootste zoombereik allemaal paarse en groene streepje inde hoeken kreeg toen kwam de fujifilm hs20er uit met zeer mooie specificaties ik heb deze ook 1 week mogen uitproberen ,mooie foto's ,snel ,mooi zoombereik maar het werken met handmatig in en uitzoomen waarbij je handen niet echt lekker in de draaistand kan krijgen (teminste ik niet ) waardoor er heel wat momenten waarop je snel een actiefoto wilt nemen verdwenen waren ook als je aan het filmen bent (wat ik niet zo vaak doe ) krijg je hele schokkerige filmen bijhet zoomen,ook vond ik het wegschrijven erg lang duren nog wat testfoto's genomen in donkere situaties ,foto's bleven erg donker ,dus deze ook maar weer weggebracht ,toen ben ik via de website van digital versus op deze camera uitgekomen ,besteld en vanaf dag 1 geweldige foto's in alle omstandigheden veraf ,dichtbij (macro) s'nachts ,bij concerten kinderfeestjes ,geweldige panoramafoto's ,geweldige erafilmpjes .kortom een geweldige camera dat ik overal een 9 heb gegeven in plaats van een 10 is omdat ik het jammer vind dat er geen raw opzit ,geen zonnekap en geen adapter voor het opladen van de accu ,ik heb er trouwens wel een adapterring en een polorisatiefilter opgezet

Bie 22-08-2011

Na een hoop gespeur op internet.
Was het een strijd tussen de Sony HX100 en de Fuji HS20EXR .
eindelijk een keuze gemaakt(doorslag:de accu/handmatig als motorisch zoomen).
Een paar dagen in bezit,en fotos zijn prachtig.
Ook bij het inzoomen op de computer blijven de fotos erg scherp.
Nog druk aan het oefenen en spelen.
Ben er blij mee.

Opa52 15-08-2011

Wereld apparaat. Had eerst oog op de canon powershot sx30, voor zijn 35x zoom. Maar deze overtreft hem in alles, ondaks zijn kleinere (30x) zoombereik.
ONTZETTEND VEEL mogelijkheden. Herkend veel zelf, zoals portret - makro e.d dus niet eerst in de instellingen zoeken.

PJV01 16-07-2011

Ik sta versteld van de mogelijkheden van deze camera en de gebruiksvriendelijkheid. De camera herkend datgene waar een foto van gemaakt wordt of het nu een portret, landschap, macro-opname, of een van de andere voorinstellingen is. Handmatig instellen is vrijwel niet nodig maar kan ook nog.
Kortom, een zeer goede camera!

Ruud Hunnekens 15-07-2011

Na lang wikken en wegen, veel internet research en ook bezoekjes aan winkels hebben we deze camera gekocht. Op internet vonden we op veel plekken dat de hx100v de beste is in zijn soort 'superzoom' en de hx9v weer de beste is in de soort 'compact camera's'.

We hebben wel nog lang getwijfeld tussen deze hx100v en de hx9v van Sony. Die is namelijk ietsje goedkoper en vooral compacter. Maar het grote zoombereik en de (vooraf vermeend) betere flitser (richtgetal van 12m) legde het af tegen het kleinere formaat van de hx9v.

Na aanschaf meteen geexperimenteerd en het toestel maakt geweldige foto's (en video's). Nu ben ik geen amateur fotograaf en gebruik ik deze camera gewoon als gezinscamera (vakantie, dagje uit, kinderen, etc.), maar voor dat doel zijn de foto's gewoonweg fantastisch. Ik heb vooral ook meteen met flitser getest en kan bevestigen dat deze echt goed is (ons vorige toestel van van 2002 en daarmee haalde je vaak het einde van de woonkamer al niet. Nou, ik kan je verzekeren dat dat met dit toestel niet het geval zal zijn.)
Ook de 30x zoom zorgt ervoor dat je portret-foto's kan maken op 30 meter afstand. De beeldstabilisator is zeer goed en de beelden zijn (tot nu toe) nog niet bewogen bij volledige zoom terwijl je je handen daarvoor echt niet superstil hoeft te houden. In het begin niet schrikken, want de beeldstabilisator werkt pas als je focust.

Wat verder vooral opvalt is het gemak waarmee alle mogelijkheden van de camera te gebruiken zijn. Een of maximaal twee knopjes en je bent aan het schieten. Heerlijk.

Mijn conclusie: vindt je het niet erg dat deze camera niet in je broekzak past, dan is het een absolute aanrader!

Ruud Hunnekens 04-11-2011

Nou, inmiddels hebben we deze camera al wat langer, maar we zijn nog steeds even tevreden. Vooral het grote zoombereik is fantastisch omdat we kinderen hebben, die je dan van veraf mooi op de gevoelige plaat kunt vastleggen.

Ook de film is fantastisch mooi.

Al met al hebben we al vele foto's meer geschoten dan dat we gemiddeld in de jaren ervoor deden.

Top-camera!

plonia 09-07-2011

We hebben het toestel net gekocht na verschillende reviews te hebben gelezen. We hebben vooral gekeken naar een groot zoombereik : Panasonic Lumix DMC-FZ100, Fujifilm FinePix HS20 EXR en de Sony. Al dit soort toestellen scoren het beste op lage ISO waarden maar dat is voor ons geen probleem. We maken vooral vakantiefoto's overdag en we vinden het leuk om vogels te fotograferen. Verder is een manuele zoom handig bij dit toestel.
De Sony heeft geen Raw mogelijkheid maar ook dit is voor ons geen probleem want we gaan echt geen foto's bewerken.
Verder zit er geen flitsschoen op maar ook dit geen probleem want de ingebouwde flitser is voor ons voldoende. Het lcd scherm is niet naar de zijkant te klappen alleen maar beweging naar boven en beneden. Ook weer geen probleem voor ons. Het scherm is overigens mooi helder(veel pixels). De zoeker is (zoals te lezen is in reviews) van matige kwaliteit maar dat lees je van al dit soort toestellen.
Eerste indruk is geweldig : veel instellingen (deze gaan wij lang niet allemaal gebruiken).
Ook vanaf enkele centimeters gewoon scherp.
Het toestel is best wel duur maar wij hebben het er voor over. Je kan veel goedkoper uit zijn maar ik wilde graag ook de mogelijkheid hebben om full hd te filmen (bol.com heeft een Fujifilm Finepix S3300 26 x zoom voor € 179). We gaan binnenkort op vakantie en dan gaan we het toestel eens flink uitproberen.

vakpa1 07-07-2011

De Cybershot HX100v is uitgerust met het Vario-Sonnar objectief van Carl Zeiss met T* coating, waardoor er vrijwel geen schittering optreedt. Dit objectief biedt een zeer sterk optisch zoombereik van 30 x en is overweldigend (bijna groothoek). De dual zoom-meets-focus ring is goed geplaatst voor comfortabel gebruik. Maar de motor is enigszins hoorbaar bij video. Ook inzoomen met de hand is hoorbaar, maar de ring dient dan als regelaar voor hoever je de motor laat inzoomen. Het geluid is overigens niet heel erg hard maar wel hoorbaar bij stille opnames. De Optical SteadyShot met Active Mode werkt uitstekend en heeft dezelfde 3-voudige actieve image stabilisatie waarmee ook de Sony Handycam camcorders zijn uitgerust. De very high-quality video mode in AVCHD 50p biedt perfecte videokwaliteit op 24 Mpbs. Dit zijn indrukwekkende specificaties. Ook de MP4 kwaliteit (full HD/25 fps) is uitmuntend. Software voor fototransfer en updaten GPS quickfix is standaard aanwezig op de camera. GPS Quickfix wordt automatisch uitgevoerd bij gebruik van het Sony fototransferprogramma (je moet wel online zijn). GPS heeft wel enige tijd nodig om te fixeren.
Het kantelbaar LCD-schermpje werkt vlot maar roteert niet, je kan het enkel neerklappen. De elektronische zoeker is een aardige aanvulling, maar heeft een veel lagere resolutie. Het toestel is vrij compact, de bediening is eenvoudig, intuïtief en biedt veel handmatige instellingen, maar ook veel automatische opties. De batterij heeft een goede levensduur. Een stand-alone lader is niet bijgeleverd, maar wel een vrij omvangrijke lader die alleen werkt via de camera. Ook een gedrukte handleiding is niet meegeleverd. Er is een pamflet in 7 talen die het gebruik van de batterij en de geheugenkaart uitlegt en hoe u de automatische modus moet instellen.
Het is een mooi toestel, de camera ligt goed in de hand en vooral de intelligent sweep panorama HR mode en multiburst (met hoge-snelheid autofocus) trok mij wel aan. Hij schrijft alle opnames vlot weg op een SanDisk Ultra SDXC Card van 8 Gb (15 Mb/s) en ook de flitser doet zijn werk naar behoren.
Bij een panoramafoto in een begrensde ruimte (vb. de huiskamer) kun je zien dat het geheel aan elkaar is geplakt; het 3D-perspectief klopt dan niet meer. Ook weigert de camera soms om een foto te maken indien je deze te snel beweegt of niet helemaal horizontaal beweegt. Het vereist enige oefening maar het resultaat is dan wel best mooi. Betreffende de 3D foto's, als je geen scherm hebt die 3D foto's kan weergeven, zijn ze niet erg nuttig. Je hebt extra software nodig die de 3D foto converteert naar een dergelijk formaat.
Minpunt is dat het AVCHD-formaat niet rechtstreeks in iMovie (Mac) kan worden bewerkt via ‘PMB Portable’. Deze meegeleverde software wordt door Apple niet ondersteund (MP4 wel, overigens). De combinatie van 1080p60 en 24 Mbps maakt de HX-100V wel geschikt voor het produceren van mooie video. Maar net als de Panasonic T700 videocamera, de eerste camera die 60P aanbood, worden de bestanden van de Sony niet ondersteund door de meeste bewerkingsprogramma's. Mac-gebruikers met Final Cut of iMovie-films moeten de bestanden omzetten naar een formaat dat beter geschikt voor niet-lineaire editing (Clipwrap).
Voor amateurfotografen, op zoek naar een zeer veelzijdige camera, met zeer goede video, groot bereik en veel specs zal de Sony HX-100V echt tevreden stellen. Foto’s en vooral de Full HD filmpjes (10/10) gemaakt met deze camera zijn subliem op een 40” full HD-scherm, al blijft de algehele fotokwaliteit van een “Superzoom” nog steeds een compromis in vergelijking met die van grotere sensor camera’s. Toch zou hij (in België) al voor een prijs van onder de 400 euro te vinden zijn. Verder wil ik verwijzen naar volgende digitale camera review “Choose the Best Compact Camera” onder http://www.digitalversus.com/digital-camera-reviews-choose-best-compact-camera-article-360.html